Olcsó húsnak (weboldalnak)…. itt is érvényes a mondás?
Akarsz egy weboldalt. Minél költséghatékonyabban akarod, hiszen ez egy jelentős kiadás. Szóval bekérsz ajánlatokat több helyről, beszélsz fejlesztőkkel, cégekkel, a szomszéd vagy rokon egyetemista számítógépes guru gyerekkel…
Mi alapján döntöd el, hogy melyik weboldal készítési ajánlatot fogadod el?
Ár-érték arány, szokták mondani. De felmerül a kérdés, hogy mit kapsz, mit kell kapnod, amikor weboldalt veszel. Ezt nem tudod felpróbálni, megtapogatni előre, csak a leírások alapján, referenciák, személyes benyomás alapján tudsz bízni benne, hogy ez jó lesz.
A fő hibák, amik miatt drága lesz a weboldal készítés
- ha kétszer (vagy többször) kell megcsinálni, mert elsőre nem jó fejlesztőt vagy rendszert választottál
- ha az olcsó vagy ingyenes alapokkal kell szenvedni sok-sok órában, mire egy kiegészítést megcsinálsz
- ha soha nem készül el, vagy jelentős csúszással, mert a fejlesztő eltűnik közben, elhavazódik, vagy mert nem ez a megélhetése, csak iskola mellett vagy hobbiból csinálja
Hogy néz ki egy használható weboldal, ami megéri azt a pénzt, amit kérnek érte?
Fő szempontok:
- Megjelenés
- Frissíthetőség
- Kezelhetőség
- Fejleszthetőség
- Fejlesztési idő
- a megjelenése megfelel annak, amit akarsz rajta kommunikálni: a szolgáltatásodnak, termékednek, a célcsoportodnak
- megfelel a mai követelményeknek: tiszta, átlátható, könnyen értelmezhető oldalak, és responsive (megjelenési felülethez igazodó) megjelenés
- az oldal könnyen kezelhető, gond nélkül frissíthető részekből áll össze. Ez a pont különösen fontos, hogy ha wordpress vagy joomla alapú weboldalban gondolkodsz. Nem kell attól félned, hogy az oldalad szétesik, ha a frissítés gombra kattintasz.
- Megtanulhatod, hogy hogyan kell kezelni az oldalad, és a fejlesztőtől függetlenül tudsz változtatni az oldalad szövegein, fő beállításain. (Vagy akár a teljes oldalon, ha van hozzá affinitásod, hogy azt is megtanuld.) A lényeg az, hogy erre legyen lehetőség.
- Könnyű kiegészíteni, továbbfejleszteni olyan funkciókkal, amik később merülnek fel, pl. marketing területén (indítasz egy kampányt, és kell hozzá egy landing oldal, vagy akciózni szeretnéd a termékeidet, vagy összekötni egy számlázóprogrammal…)
- Előre tervezhető a fejlesztés ideje, mert pontos ütemterv készül, és tudod, hogy melyik szakaszhoz mit kell biztosítanod.
Miért rossz választás az, ha valaki azt ajánlja, hogy feldob egy ingyenes sablont, és pikk-pakk összerakja a weboldalad?
Egy kis háttérinformáció az ingyenes sablonokról (például WordPress-hez):
- Az ingyenes sablonok kevés lehetőséget és szabadságot adnak, annál több kötöttséget. Tökéletesek arra, hogy egy hobbi blogot vezess róla a vadkacsák költözési szokásairól. Arra is, hogy a családdal, barátokkal megoszd a gondolataidat.
Viszont nem alkalmasak arra, hogy az ügyfeleidnek bemutasd rajta a vállalkozásodat.
Nem alkalmasak arra sem, hogy komolyabb kampányokat futtass a segítségükkel, és arra sem, hogy a szövegszerkesztőben megszokott „körbefolyatjuk a képet a szöveggel” stílusnál elegánsabbat mutass az oldaladon. - Van egy dolog, ami veszélyessé is válhat: az ingyenes sablonok azért ingyenesek, mert a készítőjük nem fektetett beléjük sok energiát, és nem is várhatja el senki, hogy folyamatosan kövesse a wordpress változásait és frissítéseket adjon ki a sablonhoz. Többnyire nincs hozzájuk support, ami működik, az jó, ami nem, az meg nem. A fórumokban lehet keresgélni, ha van hozzá kérdésed, és elég gyakran az a válasz, hogy azt már nem fejlesztik tovább, nincs frissítés, nincs support.
Márpedig a wordpress biztonságának az egyik fő pillére a rendszeres frissítés. Előbb-utóbb az ilyen ingyenes sablonokból biztonsági rés lesz, majd támadási felület, majd az a kiskapu, ahol be is jutnak az oldaladra. Akinek volt már ilyenben része, az tudja, hogy ez milyen érzés. Nem ajánlom senkinek. - Ahhoz, hogy egy egyszerű, ingyenes sablont tényleg használhatóvá tegyünk, több energiára és időre van szükség, mint megvenni egy normálisat.
- Az ingyenes sablonokhoz felrakott ingyenes bővítmények általában tudnak funkciókat alapszinten, de aztán rá kell jönnöd, hogy ha valami jobbat akarsz, akkor egyből fizetőssé válnak.
Az eredmény:
Van valami, ami az interneten is elérhető rólad. A következő új cikk felrakásánál vagy lesz vele gondod, vagy nem. Ha a főoldalon akarsz valamit változtatni, lehet, hogy a fejlesztőt kell újra igénybe venni, mert a sablon szerkezete olyan kötött. Ha kitalálsz valami új funkciót, az esetek 70%-ában azt a választ kapod, hogy hát ezen az oldalon ezt nem lehet, vagy csak horribilis pénzeként.
Akkor most olcsó, vagy drága weboldal készítést válasszak?
Erre a legegyszerűbb válasz az, hogy attól függ, mi a célod.
A vadkacsák költözési szokásairól akarsz írni a természetbarátoknak? Bőven megteszi az ingyenes, vagy olcsó változat.
De ha az a terved, hogy egy jól használható céges oldalt akarsz, amin aztán könnyen dolgozhatsz, és az oldal segíteni fogja a kampányaidat, és nem extra problémát akarsz a nyakadba egy-egy változtatáskor, akkor azt javaslom hogy válassz az alapján ajánlatot, hogy mi van benne, és milyenek a referenciák.
A következő részben arról fogok írni, hogy hogyan kérj ajánlatot, és mire figyelj a válaszokban, ha el akarod kerülni, hogy a weboldalad készítése extra költségekkel és meglepetésekkel járjon.