Mi a drága és mi az olcsó a weboldal készítésben?

A weboldal készítés piacán szélsőséges különbségeket találsz, ha ajánlatokat kérsz. Ugyanarra az ajánlatkérésre kaphatsz pár tízezer forinttól pár százezer forintig bármilyen ajánlatot. A kérdés csak az, hogy jól jársz-e, ha az olcsót választod, vagy tényleg többet és jobbat kapsz-e, ha a drágát?

Mi a drága és mi az olcsó a weboldal készítésben?

A weboldal készítés piacán szélsőséges különbségeket találsz, ha ajánlatokat kérsz. Ugyanarra az ajánlatkérésre kaphatsz pár tízezer forinttól pár százezer forintig bármilyen ajánlatot. A kérdés csak az, hogy jól jársz-e, ha az olcsót választod, vagy tényleg többet és jobbat kapsz-e, ha a drágát?

Olcsó húsnak (weboldalnak)…. itt is érvényes a mondás?

Akarsz egy weboldalt. Minél költséghatékonyabban akarod, hiszen ez egy jelentős kiadás. Szóval bekérsz ajánlatokat több helyről, beszélsz fejlesztőkkel, cégekkel, a szomszéd vagy rokon egyetemista számítógépes guru gyerekkel…

 

Mi alapján döntöd el, hogy melyik weboldal készítési ajánlatot fogadod el?

Ár-érték arány, szokták mondani. De felmerül a kérdés, hogy mit kapsz, mit kell kapnod, amikor weboldalt veszel. Ezt nem tudod felpróbálni, megtapogatni előre, csak a leírások alapján, referenciák, személyes benyomás alapján tudsz bízni benne, hogy ez jó lesz.

 

A fő hibák, amik miatt drága lesz a weboldal készítés

 

  • ha kétszer (vagy többször) kell megcsinálni, mert elsőre nem jó fejlesztőt vagy rendszert választottál
  • ha az olcsó vagy ingyenes alapokkal kell szenvedni sok-sok órában, mire egy kiegészítést megcsinálsz
  • ha soha nem készül el, vagy jelentős csúszással, mert a fejlesztő eltűnik közben, elhavazódik, vagy mert nem ez a megélhetése, csak iskola mellett vagy hobbiból csinálja

 

Hogy néz ki egy használható weboldal, ami megéri azt a pénzt, amit kérnek érte?

 

Fő szempontok:

  • Megjelenés
  • Frissíthetőség
  • Kezelhetőség
  • Fejleszthetőség
  • Fejlesztési idő

 

  • a megjelenése megfelel annak, amit akarsz rajta kommunikálni: a szolgáltatásodnak, termékednek, a célcsoportodnak
  • megfelel a mai követelményeknek: tiszta, átlátható, könnyen értelmezhető oldalak, és responsive (megjelenési felülethez igazodó) megjelenés
  • az oldal könnyen kezelhető, gond nélkül frissíthető részekből áll össze. Ez a pont különösen fontos, hogy ha wordpress vagy joomla alapú weboldalban gondolkodsz. Nem kell attól félned, hogy az oldalad szétesik, ha a frissítés gombra kattintasz.
  • Megtanulhatod, hogy hogyan kell kezelni az oldalad, és a fejlesztőtől függetlenül tudsz változtatni az oldalad szövegein, fő beállításain. (Vagy akár a teljes oldalon, ha van hozzá affinitásod, hogy azt is megtanuld.) A lényeg az, hogy erre legyen lehetőség.
  • Könnyű kiegészíteni, továbbfejleszteni olyan funkciókkal, amik később merülnek fel, pl. marketing területén (indítasz egy kampányt, és kell hozzá egy landing oldal, vagy akciózni szeretnéd a termékeidet, vagy összekötni egy számlázóprogrammal…)
  • Előre tervezhető a fejlesztés ideje, mert pontos ütemterv készül, és tudod, hogy melyik szakaszhoz mit kell biztosítanod.

 

Miért rossz választás az, ha valaki azt ajánlja, hogy feldob egy ingyenes sablont, és pikk-pakk összerakja a weboldalad?

Egy kis háttérinformáció az ingyenes sablonokról (például WordPress-hez):

  • Az ingyenes sablonok kevés lehetőséget és szabadságot adnak, annál több kötöttséget. Tökéletesek arra, hogy egy hobbi blogot vezess róla a vadkacsák költözési szokásairól. Arra is, hogy a családdal, barátokkal megoszd a gondolataidat.
    Viszont nem alkalmasak arra, hogy az ügyfeleidnek bemutasd rajta a vállalkozásodat.
    Nem alkalmasak arra sem, hogy komolyabb kampányokat futtass a segítségükkel, és arra sem, hogy a szövegszerkesztőben megszokott „körbefolyatjuk a képet a szöveggel” stílusnál elegánsabbat mutass az oldaladon.
  • Van egy dolog, ami veszélyessé is válhat: az ingyenes sablonok azért ingyenesek, mert a készítőjük nem fektetett beléjük sok energiát, és nem is várhatja el senki, hogy folyamatosan kövesse a wordpress változásait és frissítéseket adjon ki a sablonhoz. Többnyire nincs hozzájuk support, ami működik, az jó, ami nem, az meg nem. A fórumokban lehet keresgélni, ha van hozzá kérdésed, és elég gyakran az a válasz, hogy azt már nem fejlesztik tovább, nincs frissítés, nincs support.
    Márpedig a wordpress biztonságának az egyik fő pillére a rendszeres frissítés. Előbb-utóbb az ilyen ingyenes sablonokból biztonsági rés lesz, majd támadási felület, majd az a kiskapu, ahol be is jutnak az oldaladra. Akinek volt már ilyenben része, az tudja, hogy ez milyen érzés. Nem ajánlom senkinek.
  • Ahhoz, hogy egy egyszerű, ingyenes sablont tényleg használhatóvá tegyünk, több energiára és időre van szükség, mint megvenni egy normálisat.
  • Az ingyenes sablonokhoz felrakott ingyenes bővítmények általában tudnak funkciókat alapszinten, de aztán rá kell jönnöd, hogy ha valami jobbat akarsz, akkor egyből fizetőssé válnak.

Az eredmény:

Van valami, ami az interneten is elérhető rólad. A következő új cikk felrakásánál vagy lesz vele gondod, vagy nem. Ha a főoldalon akarsz valamit változtatni, lehet, hogy a fejlesztőt kell újra igénybe venni, mert a sablon szerkezete olyan kötött. Ha kitalálsz valami új funkciót, az esetek 70%-ában azt a választ kapod, hogy hát ezen az oldalon ezt nem lehet, vagy csak horribilis pénzeként.

Akkor most olcsó, vagy drága weboldal készítést válasszak?

Erre a legegyszerűbb válasz az, hogy attól függ, mi a célod.

A vadkacsák költözési szokásairól akarsz írni a természetbarátoknak? Bőven megteszi az ingyenes, vagy olcsó változat.

De ha az a terved, hogy egy jól használható céges oldalt akarsz, amin aztán könnyen dolgozhatsz, és az oldal segíteni fogja a kampányaidat, és nem extra problémát akarsz a nyakadba egy-egy változtatáskor, akkor azt javaslom hogy válassz az alapján ajánlatot, hogy mi van benne, és milyenek a referenciák.

A következő részben arról fogok írni, hogy hogyan kérj ajánlatot, és mire figyelj a válaszokban, ha el akarod kerülni, hogy a weboldalad készítése extra költségekkel és meglepetésekkel járjon.